idaeklund

Mitt lilla hjärta

Hejsan,

Hoppas ni mår bra såhär på fredagen den 13! Själv har jag varit och tränat lite på förmiddagen och bara tagit det lugnt nu sedan lunch.

Idag tänkte jag prata lite om mitt hjärta. Jag har så länge jag kan minnas haft problem med hög vilopuls, något som oroat mig tidigare. I somras var den helt okej ändå, men nu innan jul så var min vilopuls extremt hög. Det kanske hade något att göra med att jag var förkyld en längre period då, men det var till och med svårt att somna pga att jag kände min egna puls och inte kunde somna för att takten var så snabb. Sen bara vetskapen om det gjorde säkert att jag blev stressad och det ökade väl på pulsen ytterligare... Det kan även ha berott på all den stress som jag hade från skolan.

Med hjälp av min fitbit, ett aktivitetsarmband med pulsklocka, så har jag kunnat följa min puls, och jag kan gladeligen meddela att den är påväg ner nu! Tror att en kombination av mer träning, bättre kost och mindre stress, och även lite typ avslappnings/yoga-övningar samt ligga på spikmatta kan vara anledningen till förbättringen, så jag ska försöka fortsätta leva som jag gör och förhoppningsvis behålla (eller ytterligare sänka) denna vilopuls! 

Som ni ser så går kurvan lite upp och ner, men jag har alltså inte varit nere på en vilopuls på 65 bpm på ca 3 månader så är överlycklig över detta. Medelvärdet för december var liksom 77 bpm, och det lägsta var då 71 bpm, så det har förändrats mycket väldigt snabbt nu. 

Jag är så glad att jag har min fitbit ändå, den ger motivation till att hålla koll på hälsan, både via träning, sömn, pulsen och kosten. Hade ju knappt ens kunnat ta reda på min vilopuls annars, då man mäter den som bäst när man sover! Jag siktar mot att sänka vilopulsen ytterligare, för jag var nere kring 61-62 i mitten av sommaren. 

 

Nu får ni ha en fin fredag, 

KRAM

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas